söndag, juli 06, 2008

Almedalen vs. Båstad

Idag startar Almedalsveckan, dessvärre parallellt med båstadveckan. Detta tycker jag är en typisk illustration över hur långt ifrån varandra politiker och näringslivet är idag.

I Båstad samlas toppen av näringslivet med sina kunder för parallellt med tennisen nätverka, utbyta idéer, snacka affärer och kanske rent utav hitta nya samarbetspartner och former. På andra sidan Sverige isolerade på en ö, möts den beslutande makten; politikerna och alla lobbyister.

Vi måste bli bättre på att integrera dessa världar mycket mer än vi lyckats med idag. Själv är jag bestämt beslutsam om att lyckas kombinera politiken med en näringlivskarriär. Dock är det inte alltid lätt att få tiden att räcka till eller att resp. sfär förstår sig på varandra. Tack vare att det ser ut som det gör finns det en enorm marknad för alla dessa PR-konsulter. Är man lite konspiratorisk så kanske det tom finns ett egenintresse från denna industri att det ser ut som det gör ;-)

För två år sen drog jag och några vänninor igång ett nätverk just för att tjejer i politiken och näringlivet skulle mötas och utbyta erfarenhet. Vet dock ej om jag hinner fortsätta hålla detta nätverk vid liv, efter att jag i maj tog på mig att driva Handelskammarens nätverk för unga affärskvinnor. Har jag prioriterat rätt eller låtit PR-industrin få ytterligare jobb att göra?

Följ min vän Anna i Almedalen här.
Följ konkurrenten Catellas vecka i Båstad här.
Läs mer om vad som händer i Almedalen på denna portal som min vän Theo driver.

Inga kommentarer: