onsdag, juni 10, 2009

3 kryssade sig in i EU-parlamentet

Nu är samtliga valdistrikt räknade och man kan konstatera att kryssa sin kandidat blivit allt mer populärt. Gunnar Hökmark kammade hem hela 90505 röster, därefter Anna Maria Corazza Bildt med 85405 och därefter Christofer Fjellner med 40142 röster. Stort grattis till er tre som faktiskt kryssat er in i Europaparlamentet, det är stort.

Sen är jag så grymt stolt över min syssling Christoffer som ingen knappt visste vem det var för 6 månader sedan. Nu fick han ihop nästan 7000 kryss, det är också stort.

Även min vän Ella Bolin har lyckats få ihop grymt mycket kryss, hela 27534 (18,59% av kd:s röster). Men tyvärr räkte inte det då Alf valde att mitt i valrörelsen starta en krysskampanj. Jag måste ärligt säga att jag inte tycker det var schysst gjort. Om det var av oro för att kd skulle få för få röster kunde han istället valt att lyfta Ella och hjälpa henne i sin personvalskampanj. Detta då kd valt att ha henne som första namn på sin lista. Bryssel har tillräckligt med gubbar som sitter där på mandat som tack för gammal och trogen tjänst i hemlandet. Nej EU behöver fler unga starka röster i Europa.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Tack! Christoffer

Lillsyrran sa...

Christoffer har gjort grymt bra ifrån sig!! :)

Hur går det till egentligen? För om man kollar på sossarnas lista så är ju inte de som kom på 4:e och 5:e plats invalda, utan de som är på 6:e och 7:e plats trots att de inte fick lika många röster.

/Förvirrad lillasyster som du nu får skämmas över pga hennes knappa kunskaper om politik ;)

Peter sa...

Jag kan hålla med om att Ella är en fräschare och modernare profil än gamle Affe. Däremot står Ella för en ofräsch och gammalmodig politik som att t ex exportera den svenska sexköpslagen till Europa och skära ner på införselkvoter för alkohol. Möjligen tycker Affe likadant i dessa frågor men han har åtminstone inte profilerat sig i dom. Vi behöver inte fler bakåtsträvare i EU utan tvärtom!

Anna K sa...

Det beror på att man i första hand följer den valsedel som är spikad. Enda sättet att det blir någon ändring är att en kandidat får minst 5 % av rösterna. Så i detta fall kanske det är så att nr 6 och 7 stod högre på listan. Men att nr 4 och 5 ej lyckades nå 5 % trots att de fick mer kryss.

Anna K sa...

Till Peter; jag håller inte med kd:s politik, där av är jag med i Moderaterna. Men om jag var med i KD så tycker jag att de agerat konstigt. De borde lyft fram Ella.

Lillsyrran sa...

Aha, då är jag med! Jag som trodde att de som helt enkelt fick flest röster tog sig in. Märkligt det där...

Kulan sa...

Mer snus till EU!