onsdag, december 09, 2009

Avslutning med VA mentorprogram



I em/kväll har jag varit på avslutningsträff med Veckans Affärer/Novares mentorprogram. Bla fick vi lyssna till Jacob Wallenberg som gav konkreta tips kring mentorskap/adepter och nätverkande. A och O för framgång i näringslivet var enligt Jacob att bygga, utveckla och utnyttja sitt nätverk. För att ha bra referenspunkter runt om i världen och inom olika sektorer som man kan kontakta för att förstå marknaden och lätt skapa sig en bild om uppkomna situationer. Något som vi tydligen är sämre på i Sverige än i andra länder är rörelsen mellan politiska sektorn och näringslivet. I Sverige förstår man knappt varandra, medans i andra länder är det helt naturligt att man rör sig däremellan menade Jacob på. Jag instämmer och jag försöker själv att kombinera dessa världar - där tiden är största fienden. Men som en mentor sa till mig idag: Anna man kan inte bli världsmästare i både tennis och fotboll samtidigt, man måste prioriter och våga välja. Domen kommer väl imorgon, då vårt interna provvalsresultat blir officiellt. Kanske behöver jag inte välja utan kanske har andra gjort valet lättare för mig?

1 kommentar:

Anonym sa...

Du är bäst! Christoffer