torsdag, juni 28, 2007

Fastighetskatten igen...


Efter att ha försökt smälta regeringens förslag på ny fastighetsskatt, kan jag konstatera att det inte gått så bra. Jag är snarare mer upprörd nu än häromdagen. När man begränsar möjligheten att skjuta upp reavinsten kommer det bli mycket dyrare att byta boende. Det leder till en minskad rörlighet på bostadsmarknaden då fler kommer sitta kvar i sitt nuvarande boende. Det i sin tur leder till mindre utbud och ökade bostadspriser. Så Borgs och co strategi med att försöka dämpa fastigehtsmarknaden kommer snarare ge motsatt effekt. Men även göra det svårt för ungdomar att komma in på bostadsmarknaden. Smart jobbat gubbar!

5 kommentarer:

Anonym sa...

På vilket sätt begränsar finansministerns förslag möjligheten att skjuta upp betalningen av reavinstskatt? Du verkar emotionellt styrd - troligen skulle du studera förslagen lite noggrannare innan du kommenterar dem.

Anna K sa...

Enligt förslag två så innebär det att uppskov som överstiger 1,4 miljoner skall man betala 2 % ränta på. Det gäller alla uppskov oavsett när i tiden det gjorts. Jag har LÄST på väldigt nogrannt och är inte emotionellt styrd.

Förstår inte hur man resonerar, men det kanske du kan förklara? För ärligt så har Moderaterna klubbat på partistämman härom året att man ska avskaffa fastighetsskatten. Det man gör nu anser jag inte är att avskaffa den. Det som upprör mig emotionellt är att man retroaktivt ändrar reglerna. Har jag fel?

Anonym sa...

1. Jo, men det är fortfarande fritt fram att skjuta upp betalningen, även om det blir dyrare att göra det.

2. Jag trodde den tiden var förbi då moderater förespråkade ofinansierade skattesänkningar. Oansvarigt av dig!

3. Om nu skatterna ska sänkas med tiotals miljarder kr, menar du då på fullt allvar att det är fastighetsskatten man ska sänka?

Dig ska jag aldrig mer rösta på.

Anna K sa...

1.Det stämmer, men det kommer påverka marknad negativt, då det kommer leda till mindre rörlighet. (Se mitt svar under första "fastihetsskatt" inlägget).

2.Jag anser självklart man skall ha finansiering för de skattesänkningar man gör. Men istället för flytta skattebelastnigen från X till Y. Anser jag man istället bör funderar på utgifterna, dvs vad ska ska vi gemensamt finansiera via skattekollektivet och inte.

3.Nej, jag tror inte det är sänkning av fastighetsskatten som gör att vi får tillväxt i vår ekonomi. Däremot är jag upprörd över att man ändrar reglerna retroaktivt. Jag hoppas att du som uppger dig vara Moderatväljare också bör tycka det är märkligt. Likväl att man beslutar något på en partistämma och sedan gör något annat.

Anonym sa...

Jag tycker faktiskt det är rätt...om jag gör vinst på obligationer eller aktier får jag skatta för det. Varför skall just bostadsvinsten vara ett räntefritt lån från staten..Nej hoppas det går igenom!!