onsdag, april 22, 2009

Stockholm ska vara rent och snyggt.

Igår invigdes 328 nya papperskorgar på Norrmalm och Östermalm, en fördubbling mot vad det var innan. 16 nya Stockholmsvärdar anställs som förutom att plocka skräp även ska fungera som turistvärdar. Alla har ett ansvar för att hålla Stockholm rent. Sten Nordin skriver i sitt veckobrev:

"Förra veckan var jag på semester i New York tillsammans med familj och nära vänner. En sak som jag reagerade starkt på var hur rent och snyggt det är i den jättelika staden. Hemkommen kunde jag sen konstatera att vår egen stad är betydligt mer nedskräpad. Återigen kan jag inte förstå varför människor väljer att kasta skräp på backen när det finns så mycket skräpkorgar utställda över stan. Och även om skräpkorgen står en bit bort så kan man väl ta sig dit istället för att bara dumpa saker precis där man står? I New York såg jag inte så mycket av fimpar slängda på backen vilket i Stockholm är ett enormt problem.

Undrar om stockholmarna är medvetna om att vi varje år får lägga miljoner på att städa bort fimpar från backen. Det är pengar som skulle kunna gå till annan, betydligt viktigare verksamhet. Vill uppmana alla att tänka sig för och inte slänga skräp på backen och dessutom, ser ni någon som skräpar ner – säg ifrån! Tillsammans kan vi faktiskt hålla Stockholm rent och snyggt!"

Jag kan bara hålla med Sten. Efter att i månader sett folk bara kasta osläckta fimpar till höger och vänster tog jag mig mod igår och sa ifrån att plocka upp efter sig. Dock fick jag en spydig kommentar tillbaka och fimpen låg kvar glödande på marken...

Inga kommentarer: