torsdag, november 15, 2007

Vinklad journalistik

Igår blev jag förbannad två gånger:
1. Först sände Aktuellt ett reportage om trafiksatsningarna i Sthlm. När ska journalisterna sluta bland ihop äpplen och päron!!! Varför visar de istället inte en kalkyl där man tar med befolkningstillväxten i regionen? Visar simuleringar hur trafiken går idag och hur den kommer gå efter satsningen?
Sthlm kommer öka med ett Kalmar närmaste 10-årsperioden och ett Malmö de närmaste 40 årsperioden. Infrastruktur måste satsas långsiktigt. Det de inte tog upp är att idag går alldelses för mkt av trafiken rakt igenom Sthlm City. För bättre miljö i innerstaden läggs nu Norra länken och man har för avsikt att satsa på förbifart öster och västerled. Sthlms central avlastas genom Citybanan, vilket borde gjorts för 30 år sedan.

2. Senare var det en debatt mellan Skattebetalarnas VD Roberg Gidehag och vänsterpartisten Kalle Larsson. Varför avbröt inte programledaren Kalle? Han pratade i mun hela tiden och det var inte en vettig mening som kom ur hans mun. Att som han påstå att det bara är höginkomstagare som köper svartatjänster i Sverige är ren lögn. Då har han inte varit runt mycket i vårt land. Utan att nämna stad eller vän, så vet jag att vissa ställen i landet förekommer det "bytesekonomi". Rörmockaren A hjälper Snickaren granne B med dennes badrum. Granne B hjälper igengäld granne A med sin veranda etc. etc. Så funkar det tyvärr i Sverige och det beror på skatteskilarna, men framför allt att människor får behålla för lite av sin lön varje månad.
Obs! igår köpte min sambo en svarttjänst av mig...jag klippte honom med en gammal frisör sax jag fått av min mor, som tack bjöd han mig på mat. Så nu har jag också ett lik i garderoben. För det känns som att det är på denna nivån som journalisterna granskar politiker.

Inga kommentarer: