torsdag, januari 04, 2007

Dynasty

Makt, rikedom, affärer, relationer och intriger… alla ingredienser för ett riktigt bra recept på en TV-serie eller bok. När jag var liten var jag besatt av såväl Dallas som Dynasty och Falcon Crest. Jag fascinerades över all vackra och rika människor som alltid lyckades tas sig ur de mest komplicerade situationer. Vackraste paret var Blake och Krystle Carrington, coolaste affärsmannen är så klart JR, samtidigt som jag fascinerades över Angela Channings iskalla sätt.


Det kanske var kanske därför som jag igår kväll inte kunde lägga ifrån mig boken om ”Dynastin Stenbeck” som jag just börjat läsa. Boken är nästan bättre än TV-serierna, men framför allt intressant då allt började i mina hemtrakter vid Kinnekulle nära Lidköping. Där Stenbecks far började som rådgivare åt familjen Klingpor. Därav är bolaget Kinnevik döpt efter Kinneviken mellan Kållandsö och Kinnekulle.


Det är inte bara Stenbecks familj som uppmärksammas just nu. SVT har gjort en satsning på en dokumentär om familjen Wallenberg som även ledaren på DI skriver om idag. Missa inte andra delen ikväll klockan 20.00 på ettan.


Det verkar ligga i tiden med familjedynastier, kanske äntligen någon kanal satsar på en repris av dessa underbara TV-serier :-)

Inga kommentarer: