onsdag, april 11, 2007

Radhusproletärer

Idag var jag tillbaka på jobbet! Fick dock åka hela vägen ut till Karolinska i Solna för att få läkarintyget och hinna posta det i tid för att i nästa steg få tillbaka pengarna för den avbokade resan. Det är bara att tacka mamma som prompt skulle betala till avbeställningsskydd :-)

Ikväll var det träff med 6:e generationen på Timbro. Dick Kling författare till Radhusproletärer presenterade tankegångarna kring boken som handlar om hur man kan återföra det kollektivaägandet till privat ägande genom att låta alla medborgare få ta del av försäljningen av de statliga bolagen. Jag fick ett signerat exemplar av boken som jag ska börja läsa. Efteråt följdes en mycket intressant diskussion om vad som är rättvist och inte sett över generationer, tidigare inbetald skatt och vilka positiva och negativa konsekvenser förslaget skulle få. Ska bli spännande läsning.Läs mer på Dicks blogg här. Foto: www.timbro.se

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det var roligt att se att du tyckte att diskussionen var intressant. Det tyckte jag också. Men jag var lite förvånad över att just rättvisefrågan vid en utdelning av de statliga företagen väckte så stort engagemang.

Det finns ett känt ekonomiskt experiment där man ställer ett syskonpar inför valet att antingen får det ena barnet en glass och det andra två glassar, eller också får båda barnen avstå helt från glass. Ett vanligt resultat är att syskonen avstår från glass - det ska vara lika, annars får det vara.

Jag hoppas att utdelningen av statliga företag inte går samma öde till mötes som glassutdelningen - att den ställs in för att rättvisefrågan inte kan hanteras...

Anna K sa...

Kul att du besökt min blogg!

Självklart förstår jag problematiken likt "glassutdelningen" dock kvarstår i mina ögon att det skulle te sig mer rättvist om utdelningen skedde proportionellt till hur mkt skatt man hittills i livet erlagt. Nästa fråga är hur man kommer runt generationsproblematiken.

Jag ska som sagt läsa boken och under den resan kommer säkert nya tankegångar, frågeställningar och idéer att dyka upp.
/Anna