fredag, april 13, 2007

skatt vs. avgift

Idag (läs igår) lämnade regeringen in sin proposition med förslag om att införa trängselskatt from 1 aug. Jag tycker det är synd att man använder sig utav ordet "trängselskatt". Tanken är att intäkterna ska gå till satsningar på vägnätet i Sthlms regionen. Därför hade det varit mer intressant om regeringen lagt fram ett förslag om att införa en "vägavgift" då det mer skulle avspegla vad det handlar om. Läs propositionen här. Nytt är:
  • trängselskatten ska vara avdragsgill för både företag och privatpersoner
  • undantaget från trängselskatt för miljöbilar begränsas till en 5-årsperiod
  • taxi och färdtjänst inte längre ska undantas från trängselskatt
  • juli månad blir avgiftsfri
  • tilläggsavgiften, den avgift som debiteras den som inte betalt sin trängselskatt, sänks från 500 till 200 kronor. Den sammanlagda tilläggsavgiften för en månad ska inte överstiga 2 000 kronor.
Fre-Lör är det reunion med MUF:s förbundsstyrelsen 2002-2004, jag ska dock inte med *snyft* beslutade mig för att jag måste ta det lugnt och vila upp mig så jag är fit for fight nästa vecka. Ålandfärja, kareoke och drinkar = jag hoppas att jag slipepr läsa om spektaklet i skvallerpressen :-)

Natti natti

Inga kommentarer: