onsdag, oktober 10, 2007

Tummen ner för nya moderaternas bostadspolitik


Nu börjar det bli jobbigt att vara Moderat och jobba i fastighetsbranschen. Uppenbarligen måste bostadspolitikfråga arbetas på mer internt, trodde dock i min naivitet att mitt parti var för marknadshyror. Enligt "Fastighetsvärlden idag" har Lars Lindblad, gruppledare i riksdagen uttalat sig om att moderaterna ej längre är för marknadshyror då "bruksvärdessystemet är ett viktigt skydd för hyresgästerna mot oskäliga hyreshöjningar".

Jag är chockad (och arg), med tanke på att de unga i riksdagen alltid tidigare varit de starkaste förespråkarna för marknadshyror, gör man nu en kovändning. Om man nu vill värna om hyresgästerna, så gör man knappast det genom att värna bruksvärdessystemet. Ett system som lett fram till en svart bostadsmarknad, en omsättning på bostäder som nästan är obefintlig och lett till att det är lägre hyror i primeläge mitt i city och högre hyra i utkanten. Nä, jag hoppas MUF ryter ifrån på partistämman och att Moderaterna slutar sitta i hyresgästföreningen Barbro Engmans knä. Hon kom för övrigt sist i fastighetsvärldens baromenter över de mäktigaste med störst inflytande i fastighets Sverige ;-)
Tror jag vill stanna kvar ett tag i Finland, fick igår en minilektion från KNL kring hur finska bostadsmarknaden fungerar, här har de marknadshyror och ägarlägenheter :-)
Foto:www.akelius.se

1 kommentar:

Anonym sa...

Har även skrivit om lars lindblad och partiets nya internkultur på bloggen.. usch.. den stinker skit verkligen..

Det är bra att du ryter ifrån också : )