fredag, oktober 05, 2007

Vem äger ett recept?

På min matblogg brukar jag lägga upp tips på restauranger och recept. Idag fick jag ett mail från tasteline:

"Hej
Skriver till dig ang ett recept på din blogg. Kunde inte hitta någon kontaktinfo på bloggen så därför skriver jag till din jobbadress. Vi på Tasteline stöter ibland på våra egna recept som publicerats på andra sidor. Vi tycker förstås att det är jätteroligt att du gillar våra recept men det är inte är tillåtet att publicera dessa utan överrenskommelse. Det gäller mitt recept på ugnsbakad pestolax som finns längst ner på denna sida på din blogg; http://annasmattips.blogg.se/recept__huvudrtt.html

Du kan få ha kvar receptet men ange att receptet kommer från Tasteline (inte bara fotot) och klistra in en länk till oss. www.tasteline.com Om du har fler av våra recept på din blogg och vill ha kvar dessa så gör du på samma sätt med dem."


De intressanta iaktagelserna över dessa anklagelser kring receptet "Pestolax" är följande:
1. Receptet fick jag efter att min mamma lagade detta till mig för flera-flera år sedan och har kommit att bli en favorit, då det är så enkelt.
2. Deras recept är inte ens identiskt med mitt. Ändå ska jag ha deras överenkommelse för att få lägg ut det på min blogg :-)
3. Bakgrunden är att jag sökte på nätet efter ett foto som skulle vara så likt receptet som möjligt, då jag inte tagit ett eget vid senaste middagen (dumt gjort). Jag fann en bild på tasteline. På bloggen hade jag tydligt skrivit att fotot var från deras hemsida. (nu har jag dock tagit bort det och ska ta ett eget - för att missförstånd ej ska behöva uppstå.)

Så vem kom på receptet först? Min mamma eller tasteline? Tror faktiskt det var min mamma, för hon kan inte ha hittat det på tastline, då hon knappt vet hur man tar sig ut på internet :-) (ledsen mamma, men det är sant!)

Jag mailade tillbaka till tasteline, då jag tyckte det var ganska fräkt av dom att kräva deras godkännande för att få lägga ut det på min blogg, särskilt när recepten inte ens hade exakt samma ingredienser och att jag även har med förslag på sås mm: Jag fick då svaret:
"Hej
Ingen fara, jag har tagit fram 800 recept vid det här laget så om det är nån detalj som är annorlunda så märker inte jag det :-) men fotot kom jag ihåg eftersom jag stylade den bilden.
Välkommen in till Tasteline för mer inspiration!"


Slutsats:
"Detalj"...en uppmaning til alla som tänkter lägga in färsk lax i ugnen, kolla med Tasteline först :-) Tasteline gillar jag grymt mkt, en bra inspirationskälla, men alla som känner mig vet att jag sällan lagar direkt efter ett recept. Man får inspiration från restauranger, kokböcker, vänner och försöker sätta sin egen prägel. Men frågan kvarstår, när man väl lagat något, vem äger egentligen receptet?

1 kommentar:

Anonym sa...

"Så vem kom på receptet först? Min mamma eller tasteline?"

Svar: JAG! :)