tisdag, februari 06, 2007

"Fucket"

Fackförbunden är på jakt, det märks lite över allt i landet. I dag annonserade ägaren till restaurangen Wild n Fresh i Göteborg att hon säljer. Hon orkar inte med allt hon fått utstå efter att restaurangen sattes i blockad av facket. Det är tråkigt att hon hamnat som ett slagträ i den politiska debatten. Dock en viktig debatt, för första frågan man måste ställa sig är vad fyller de för funktion? För vems räkning/parti agerar de?

På senare tiden har jag fått berättat för mig om hur personer i byggbranschen utsätts för rena hot och utpressningar från byggnads för att de inte har skrivit kollektivavtal. Telefonsamtal som inleds med "vill du hamna i tidningen" utan att personen ifråga presenterat sig. Vem är det som ringer, vad vill du är ju så klart första reaktion. "Anslut dig så slipper du bli uthängd i tidningen"
Får det gå till så här i Sverige, idag? Vet att när jag skriver det här kommer säkert byggnads anmäla mig för förtal. Men jag skriver och återberättar bara vad jag hör på stan.

Till byggnads:
Är det ändå inte det viktigaste att arbetstagarna är nöjda och i god dialog med sin arbetsgivare hittat ett samarbete som fungerar. En sak är att vara en av 1500 anställda på ett stort bolag, där jag kan förstå att det inte alltid är lätta att få sin röst hörd. Men det är ju inte dessa facket (ni) ger er på utan det är de små. Ett litet bolag där man är 2-4 personer som jobbar tillsammans med arbetsgivaren är ju a och o att man är överens, annars fungerar ju inte det dagliga arbetet. Det kan ju knappast en tredje part ändra på hur mkt denne (ni) ännu vill.

Efter ett besök på byggnads hemsida för att försöka förstå vad de vill, kan jag endast konstatera att det inte sitter en enda kvinna i deras förbundsstyrelse :-)

Ikväll åt jag och en kollega middag på Olearys (i Haparanda) med folk i byggbranschen, pulsen gick upp i 180 när man hörde deras berättelser bla om hur någon annan reser runt och granskar att de har rätt löner. En kostnad de måste betala genom sk. "granskningsavgift". Alla var rörande överens om att de själva vet om de har rätt lön eller inte.

Inga kommentarer: