tisdag, februari 13, 2007

Lovikka

Tråkigt, men sant, Lovikkavanten har satts i konkurrs, då de har blivit utkonkurrerade av kinesiska kopior. Denna tråkiga nyhet hörde jag reda när jag var uppe i Tornedalen förra veckan. Så jag köpte ett par Lovikkababystrumpor på Tornedalens Hemslöjd. (eller har jag fått ett par kinesiska kopior? :-) Jag får ge dessa till någon utav mina vänner som nyligen fått barn.

Kuriosa är att jag i mars förra året åkte med taxi till Levi från Pajala för att ha ett affärsmöte. Flyget gick bara till Pajala så jag fick fortsätta resan med en taxichafför, som visade sig ha Pajalas äldsta företag och var född i Lovikka. Det var en resa med såväl historiaundervisning som guidening genom finska Lapland. (För upplysnings skull så är Levi Finlands svar på Åre och Sälen ihop. Varje januari månad reser 1000 person från Englad dit för att åka skidor genom direktflyg från Manchester. Levi har lika många hotellbäddar som hela Helsingfors).

Inga kommentarer: