onsdag, februari 21, 2007

Rör inte min bostad

Senaste dagarna har jag samlat på mig hyllmeter av litteratur, rapporter m.m. om olika länders bostadsutveckling, ska rapportera in ett PM till chefen hur Europas bostadsmarknad utvecklas.

Chockerande kan jag konstatera att utanför Norden är det en vanlig uppfattning att samtliga nordiska länder kännetecknas av en tämligen likartad, bostadspolitik. Verkligheten är dock en helt annan. Bostadsmarknaden fungerar väldigt olika mellan de nordiska länderna. Många överraskas av olikheterna mellan bostadspolitiken och har svårt att förstå hur. Denna föreställning bekräftade även Holländska delegater vid YEPP-konferensen i Budapest.

En person som jag talade med i veckan (som jag lovade att inte nämna vid namn) sa att Sveriges bostadspolitik är en blandning av "planekonomi och rövarekonomi". Jag kan inget annat än att hålla med. Var kommer denna illusion om att Sveriges bostadspolitik skulle vara något att sträva efter?

Hur kommer det sig att om du köper en bostadrätt inte har rätt att hyra ut din lägenhet hur länge du vill, men däremot om du köper ett helt kvarter är det helt ok att hyra ut alla lägenheter. Var är logiken?

Fastighetsägarna i Stockholm har skrivit en intressant rapport om slopad hyresreglering, läs den här. Den beskriver utvecklingen i Finland efter deras avreglering 1992 där man tog bort de kommunala bostadsbolagen hyresnormerande roll, vilket även Sverige borde gjort för länge sen.

Vill du läsa mer kan du även besöka Nordiska ministerrådet hemsida. Nu ska jag fortsätta läsa och beta av min hyllmeter....

Inga kommentarer: