fredag, februari 16, 2007

Ökad framkomlighet

Sitter ute på Lidingö och lyssnar till Kristoffer Tamsons (pol sak på statsrådsberedningen) tala kring "från ord till handling". Det får mig verkligen att tänka på debatten kring trängelskatt, bara ordet "trängselskatt" gör att det vränger sig i magen. Ytterligare en skatt att ta ut på medborgarna. För mig är frågan kring "trängselskatten" i Stockholm inte en fråga att ytterligare straffbeskatta de som kör bil. Vi borde byta namn, för vad det egentligen handlar om är ju att finansiera nya vägbyggen som ska öka framkomligheten för invånare i och kring Stockholm Stad. För att leda bort trafik från innerstan som egentligen inte behöver/vill köra där igenom.

Carin Jämtin mfl hade med en debattartikel i DN att pengarna även ska gå till kollektivtrafiken och kommer motsätta sig detta om det inte blir enligt deras visa. Detta visar ju bara på att deras ja till trängselskatt var verkligen ett ja till ytterligare beskattning på medborgarna. Jag håller inte med om att intäkterna även skall tillfalla kollektivtrafiken. Vi betalar redan idag via skattesedel för en bra kollektivtrafik och jag älskar verkligen hur smidigt det är att med T-banan och bussar ta sig fram i Sthlm. Så bra att jag själv ställt av min bil. Men nu handlar det inte om bussar och tunnelbanor utan om hur framkomligheten på vägarna ska bli bättre för alla. Öka framkomligheten istället för att skatta borten.

Inga kommentarer: