lördag, februari 03, 2007

Mat o väskor

Har gjort ännu ett fynd! Ytterligare en Mulberryväska är inköpt till samlingen - en svart Bayswater!!! Min underbara lillasyster Elin hittade den med 20 % rabatt i en butik i Karlstad. Nu återstår dock hur den ska komma hem till mig i Stockholm :-)

För utom onödiga väskinköp, känns det som om senaste veckan kretsat kring god mat :-) I torsdags hade vi after work med jobbet och åt pasta med havets läckerheter på Tarantino. Underbar service, trevlig personal och fantastisk meny. Igår kväll bjöd vi Martins mamma på fisk- och skaldjursoppa (se recept nedan). Mamma Mia är på besök i huvudstaden och ikväll ska vi äta middag med Martins bror Markus och flickvän Lisa på Pontus by the sea. Detta är bokat sedan länge, men känns extra festligt nu när kocken Tommy Myllymäki vann årets kock 2007.

Recept på fisk- och skaldjursoppan
(4pers)
1 gul lök
1/2 purjolök
1 msk smör
2 msk olivolja
1 msk tomatpure
färsk eller torkad timjan
1,5 lite vatten
4 dl vitt vin
2,5 dl grädde
2 tärningar fiskbuljong
1 msk hummerfond
0,5-1 g saffran
1/2 tsk fänkålsfrö
curry, paprikapulver, cayennepeppar efter smak
salt, peppar
2-4 färska tomater
200-250 gr torsk eller annan vit fisk
300-350 gr lax
1 burk musslor (ICA:s)
250 g räkor i lag
1. Finhacka purjolök och gullök. Fräs upp i en kastrull med tomatpure, timjan, fänkålsfrö, smör och olja i 2 min
2. Häll i vatten, vin, hummerfond, fiskbuljong, saffran, salt och övriga kryddor. Låt småkoka i 15 min
3. tillsätt grädde, koka upp i 1 min
4. tillsätt fisk, hackad tomater, koka i 5-10 min till fisken är klar
5. häll i musslor och räkor och servera direkt

Inga kommentarer: